مانیتورینگ صنعتی چیست؟

 

صنایع بزرگ به طور منظم از ماشین‌آلات به منظور تامین برق و اجرای عملیات خود استفاده می‌کنند. نظارت بر این ماشین‌آلات امری چالش‌ برانگیز است، از این‌رو تولیدکنندگان به‌دنبال سیستم‌هایی هستند که می‌توانند منجر به سهولت در انجام امور نظارتی و کارآمد ساختن ماشین‌آلات شوند.

نرم‌افزار مانیتورینگ (MMS) ابزاری است که از داده‌ها برای ردیابی، ثبت و تجزیه و تحلیل عملکرد ماشین‌آلات در زمان واقعی استفاده می‌کند. این سیستم از طریق حسگرها، داده‌های مهم را جمع‌آوری کرده، سپس آن‌ها را تفسیر و به اطلاعات مفید تبدیل می‌کند. انجام صحیح این فرایند طیف گسترده‌ای از اطلاعات موثر در مورد فرایندها از جمله میزان تلفات، مقدار OEE و TEEP را در اختیار مدیران و تولیدکنندگان قرار می‌دهد.

 

داده ها اساس موفقیت در تولید هستند.

 

 

سیستم مانیتورینگ کدام یک از مشکلات صنعتی را برطرف می‌کند؟

 

 

وجود مشکلات فراوان در صنعت تولید، مدیران را به سمت استفاده از ابزارها و تکنیک‌های جدید هدایت می‌کند، برای شروع با چند مورد از این مشکلات آشنا می‌شویم:

 

بی‌اطلاعی مدیران از فرایندهای جاری

 

ناآگاهی مدیران از وجود گلوگاه‌ها و فرایندهای در حال انجام به معنی ضعف مدیریتی و نبود برنامه‌ای مناسب برای تولید است. این در حالی است که کارگران از تمام فرایندها و مشکلات موجود آگاه‌اند و می‌توانند به کمک نرم‌افزار مدیریت تولید، داده‌ها را به‌صورت یکپارچه دسته‌بندی و مشکلات را اولویت‌بندی کنند.

 

آموزش به کارگران

 

تمام تولیدکنندگان به دنبال کار با نیروی باتجربه هستند درصورتی‌که نبود نیروی کار ماهر و آشنا به ماشین‌آلات صنعتی یکی از بارزترین مشکلات در تمام صنایع است و اغلب منجر به ایجاد خطا از سوی این افراد می‌شود. از این‌رو تولیدکنندگان می‌توانند با انجام فرایندهای استاندارد و به‌کارگیری نرم‌افزارهای مانیتورینگ شکاف مهارتی را حذف کنند و منجر به سهولت در آموزش به کارگران شوند.

 

هم‌اکنون بخوانید: نقش هوش مصنوعی در سهولت کار کارگران

 

وجود ظرفیت پنهان در کارخانه

 

وجود ظرفیت پنهان در کارخانه به معنی عدم استفاده از تمام پتانسیل تولید و ظرفیت کارخانه است که مشکلات فراوانی از جمله پرداخت هزینه‌های گزاف، تولید محصولات بی‌کیفیت و کاهش بهره‌وری را به همراه می‌آورد. از این‌رو مدیران می‌توانند با شناسایی ظرفیت پنهان و تعیین KPIهای دقیق از وجود مشکلات آگاه شوند و آن‌ها را به‌صورت ریشه‌ای برطرف سازند.

 

اتلاف در تولید

 

اتلاف بخشی جدانشدنی از تمام صنایع است و به شکل‌های مختلفی از جمله؛ هدررفت انرژی، اتلاف زمان، تولید ضایعات و هدررفت سرمایه وجود دارند. باوجود اینکه هرگز نمی‌توان آن را به طور کامل حذف کرد؛ اما مدیران می‌توانند با نظارت دقیق بر تولید و به‌کارگیری سایر روش‌های تولید ناب، عوامل و ایستگاه‌هایی که منجر به ایجاد اتلاف و هدررفت می‌شوند را شناسایی و اقدامات لازم جهت کاهش حداکثری ضایعات را انجام دهند.

 

نظارت بر تولید به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا استانداردهای محصول را پیگیری و زمان واقعی تولید را محاسبه کنند.
نظارت بر تولید به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا استانداردهای محصول را پیگیری و زمان واقعی تولید را محاسبه کنند.

 

 

چرا نظارت بر ماشین‌آلات مهم است؟

 

 

اجرای سیستم‌های مانیتورینگ صنعتی منجر به جمع‌آوری داده‌های بسیار دقیق و عینی می‌شود که به‌راحتی می‌توان از آن‌ها به‌منظور بهبود عملکرد و کارایی تولید استفاده کرد. این سیستم بینش صحیحی از فرایندهای تولید را در اختیار مدیران و اپراتورها قرار می‌دهد و آن‌ها را از رویدادهای تولید، وجود گلوگاه‌ها، نقاط ضعف و فرصت‌های جدید مطلع می‌سازد.

 

همین حالا بخوانید: نقش بینایی ماشین در ارزیابی عملکرد تجهیزات صنعتی

 

مزایای مانیتورینگ

 


مانیتورینگ و ارزیابی فرایندهای صنعتی مزایای فراوانی دارد و تولیدکنندگان را قادر به ارائه سریع‌تر محصولات به بازار می‌سازد. در این بخش به برخی از این مزایا می‌پردازیم:


افزایش بهره‌وری


سیستم نظارت بر ماشین‌آلات تولیدکنندگان را قادر به تحلیل داده‌ها می‌سازد، از این‌رو آن‌ها می‌توانند با بررسی عملکرد ماشین‌آلات و تشخیص عیوب موجود مانع از ایجاد مشکلات بعدی و همچنین افزایش بهره‌وری و راندمان عملیات شوند. از سویی دیگر آمارها نشان می‌دهند که به‌کارگیری سیستم‌های مانیتورینگ در تولید، حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد بهره‌وری را افزایش می‌دهد.


کاهش ضایعات


نرم‌افزارهای مانیتورینگ با قابلیت ارائه داده‌های آنی نقش مؤثری در به حداقل رساندن ضایعات دارد. این سیستم با محاسبه، ردیابی و ثبت میزان استفاده از منابع و مواداولیه، مدیران را در شناسایی مناطق پر مصرف، انجام اقدامات لازم به‌منظور کاهش اتلاف و همچنین مدیریت موجودی یاری می‌کند.

 

کلیک کنید: چگونه ضایعات صنعتی را کاهش دهیم؟


حذف ذهنیت سیلو


پیاده‌سازی سیستم نظارت بر ماشین باعث تقویت ارتباطات و ایجاد هماهنگی میان بخش‌های مختلف مانند تولید، نگهداری و کنترل کیفیت می‌شود. این سیستم با جمع‌آوری و به اشتراک گذاشتن آنی داده‌ها با سایر ایستگاه‌ها امکان تصمیم‌گیری سریع برای مدیران در تمامی بخش‌ها را فراهم می‌کند.

 

پیشنهاد ویژه: کنترل کیفیت هوشمند پارچه در کارخانه نساجی خوی


سیستم هشدار


یکی از تأثیرگذارترین مزایای مانیتورینگ صنعتی، ارائه هشدارهای لازم در زمان وقوع خطر است. این سیستم در صورت تشخیص ناهنجاری‌ها یا خرابی‌های احتمالی، بلافاصله به اپراتورها هشدار می‌دهد و آنها را قادر می‌سازد تا قبل از وقوع مشکلات، اقدامات اصلاحی را انجام دهند. پاسخ سریع به ناهنجاری‌ها، زمان از کارافتادن دستگاه را کاهش می‌دهد و صنایع را از هزینه‌های قابل‌توجه تعمیر و ضرر تولید نجات می‌دهد.

 

آگاهی از حوادث از طریق تلفن همراه و تبلت
ارسال اعلان برای اپراتور توسط سیستم مانیتورینگ

 

تهیه گزارش

 

با کمک این سیستم اطلاعات تولید اعم از آمار تولید در لحظه، تعداد کارگران در حال کار، وضعیت ماشین‌آلات، وضعیت توقفات به‌صورت آنلاین جمع‌آوری می‌شود. همچنین گزارشاتی از راندمان تولید، مقدار OEE و نیز توقفات ماشین، به تفکیک کامل و با جزئیات توسط این سیستم ثبت و ارائه می‌شود. گزارش‌های به دست آمده می‌تواند در بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها مورد استفاده و استناد قرار بگیرد.

 

کلیک کنید: چگونه فرایندهای تولید را به کمک OEE ارزیابی کنیم؟

 

 

مانیتورینگ صنعتی با چه اهدافی دنبال می‌شود؟

 

 

مانیتورینگ عبارت است از جمع‌آوری اطلاعات مشخص از بخش‌های مختلف یک واحد صنعتی و نمایش آنها در قالب مورد نظر به‌منظور رسیدن به اهداف زیر:

- نمایش وضعیت لحظه‌ای هر یک از ماشین‌آلات و دستگاه‌ها

- نمایش و ثبت پارامترهای مهم و حیاتی یک سیستم

- نمایش و ثبت اعلان‌ها هنگام بروز خطا

- نمایش محل خرابی و زمان وقوع ایراد در هر یک از اجزای سیستم

- نمایش فرایند تولید با استفاده از ابزارهای گرافیکی

- امکان تغییر برخی از فرایندهای کنترلی از طریق برنامه مانیتورینگ

- ثبت اطلاعات و پارامترهای مورد نظر مدیران از قبیل زمان کار، میزان تولید، مقدار مصرف مواداولیه و منابع

 

هدف اصلی این فرایند، افزایش بهره‌وری تولید، کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت محصولات است. به‌طورکلی، سیستم مانیتورینگ به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از تجهیزات و فرایندها به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شوند و در نتیجه عملکرد بهتری داشته باشند.

 

 

سیستم مانیتورینگ چگونه کار می‌کند؟

 

نرم‌افزار مانیتورینگ از حسگرهایی به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها استفاده می‌کند. این سنسورها دما، لرزش، مصرف انرژی و سایر داده‌ها را به ثبت می‌رسانند. در قدم دوم، این داده‌ها باهدف تجزیه‌وتحلیل به نرم‌افزار مدیریت تولید منتقل می‌شوند. پلتفرم MMS از هوش مصنوعی برای تجزیه‌وتحلیل داده استفاده می‌کند. این نرم‌افزار با بررسی و ردیابی فرایندها قادر به تشخیص پیش‌بینی توقفات و خرابی‌ها است و به اپراتورها کمک می‌کند تا با کاهش زمان توقفات، بهره‌وری را افزایش دهند و بر طول عمر ماشین‌آلات بیفزایند.

 

برای آشنایی با ابزارهای مانیتورینگ کلیک کنید.

 

آیا سیستم‌های مانیتورینگ می‌توانند در هر صنعتی استفاده شوند؟

 

 

بله، سیستم‌های مانیتورینگ صنعتی می‌توانند صرف‌نظر از اندازه کسب‌وکارها، در تمام فرایندهای تولیدی از جمله خودروسازی، صنایع پتروشیمی، فولاد، غذایی، دارویی، الکترونیک، معدن، نفت و گاز استفاده شوند. در حال حاضر نرم‌افزار و سخت‌افزار مانیتیت در صنایع مختلفی اعم از صنایع شیشه‌سازی، غذایی، تایرسازی، نساجی و پوشاک با موفقیت پیاده‌سازی شده است.

 

درک عملکرد کسب و کار موضوعی حیاتی برای تولیدکنندگان است.
نظارت آنلاین و لحظه ای بر عملکرد ماشین آلات

 

 

پیاده‌سازی سیستم مانیتورینگ

 

 

سیستم نظارت بر تولید ابزاری هوشمند به‌منظور پردازش داده‌های اطلاعات خام است. این سیستم می‌تواند به کمک نرم‌افزار تحت وب مانیتیت داده‌ها را به‌صورت خودکار جمع‌آوری و تحلیل کند و تولیدکنندگان و مدیران را از تمام وقایع کارخانه آگاه سازد. از این‌رو مدیران تمام کسب‌وکارها می‌توانند با ایجاد داشبورد مدیریتی، فرایندهای تولید را ردیابی و مدیریت کنند و همچنین راهکارهای لازم جهت کاهش زمان توقفات و افزایش سودآوری را به کار گیرند.

در واقع هر کارخانه نیازمند یک سیستم مانیتورینگ با هدف آگاهی از رویدادهای خط تولید و افزایش بهره‌وری است. ازاین‌رو بسیار حائز اهمیت است که با اشخاص حرفه‌ای و با تجربه صنعتی همکاری کرده و پیش از تولید، راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

 

خرید نرم‌افزار مدیریت تولید