داده‌های بلادرنگ (Real-Time Data) چیست؟

 

 

یکی از چالش‌های ابتدایی در تمامی کسب‌وکارها عدم دسترسی به داده‌ها در زمان واقعی (Real-time data) است. در حقیقت جمع‌آوری و دسترسی به داده‌ها در زمان واقعی مانع از وقوع مشکلات بعدی می‌شود. از سویی دیگر مدیران می‌توانند از این داده‌ها به‌منظور شناسایی تنگناها، فرایندهای ناکارآمد، علل تولید ضایعات، ردیابی و اندازه‌گیری KPIها و همچنین تصمیم‌گیری آنی در هنگام مواجه‌شدن با خطاها استفاده کنند.

 

اکثر کسب‌وکارها از عدم دسترسی لحظه‌ای به داده‌ها رنج می‌برند.

 

 

 

معضلات ناشی از عدم دسترسی به داده‌ها در زمان واقعی

 

 

در این بخش به مشکلات رایجی که با دریافت آنی داده‌ها (real-time data) برطرف می‌شوند، اشاره می‌کنیم:

 

انحراف از برنامه تولید و عدم امکان مدیریت آن

 

عدم دسترسی به داده‌ها در زمان واقعی به معنی ناآگاهی مدیران و اپراتورها از وضعیت فعلی خط تولید و ضعف مدیریتی است؛ ازاین‌رو همواره مشکلاتی مانند تولید محصولات نامرغوب یا نیمه‌ساخته و همچنین تولید حجم انبوهی از ضایعات نادیده گرفته می‌شود، مدیران نیز هرگز از علل اصلی وقوع این مشکلات مطلع نخواهند شد.

 

ازدست‌دادن فرصت‌ها

 

پایش داده‌ها در زمان واقعی امکان شناسایی فرصت‌های پیش رو را فراهم می‌سازد. از این‌رو عدم دسترسی به‌موقع به داده‌ها از پیشرفت کسب‌وکارها جلوگیری می‌کند و سبب ناشناخته‌ماندن بسیاری از فرصت‌ها می‌شود.

 

هم اکنون بخوانید: رفع مشکل محدودیت دسترسی به داده‌ها در کارخانه لاستیک بارز

 

 

اتکا به روش‌های سنتی

 

با وجود پیشرفت فناوری هنوز هم در بسیاری از سازمان‌ها فردی مسئول جمع‌آوری داده‌هاست. جمع‌آوری داده‌ها به روش سنتی علاوه بر اینکه بسیار زمان‌بر و ملال‌آور است منجر به ایجاد خسارات و هزینه‌های بیشتر می‌شود؛ زیرا نیروی انسانی ممکن است به دلایل مختلفی از جمله خستگی، ناآگاهی و بی‌تجربگی باعث وقوع خطا در هنگام جمع‌آوری داده‌ها و سنجش فرایندها شود. با این وجود چرا همچنان کارخانه‌ها به روش‌های سنتی پایبند هستند؟

 

هم‌اکنون بخوانید: تجربه حذف گزارشات کاغذی در کارخانه شیشه و گاز شوگا

 

 

بی‌اهمیت شمردن فرایند بررسی داده‌ها

 

گاهی نیز داده‌ها به‌درستی جمع‌آوری شده و در دسترس مدیران قرار می‌گیرد؛ اما هرگز تجزیه‌وتحلیل نمی‌شود و یا بررسی آن‌ به زمان دیگری موکول می‌شود؛ بنابراین داده‌های جمع‌آوری شده هیچ تأثیری بر فرایندهای تولید و بهبود آن‌ها نمی‌گذارد. این امر بدان معناست که مدیران همچنان از وجود گلوگاه‌ها و نقاط ضعف ناآگاه‌اند و در نتیجه هیچ اقدامی برای بهینه‌سازی فرایندها انجام نخواهد گرفت.

 

نمایش تاریخچه تولید به کمک نرم‌افزار مدیریت تولید مانیتیت
بررسی تاریخچه تولید با ثبت داده‌های بلادرنگ

 

 

 

اهمیت داده‌های بلادرنگ در عملیات تولید

 

 

دسترسی به داده‌های بلادرنگ امری حائز اهمیت در تمام صنایع تولیدی است؛ زیرا امکان تصمیم‌گیری سریع‌تر و بهتر، بهبود بهره‌وری و کیفیت، کاهش هزینه‌ها و استانداردسازی فرایندها را فراهم می‌کند. از سویی دیگر اپراتورها می‌توانند با آنالیز داده‌های real time هرگونه مشکل یا ناهنجاری در فرایندهای تولید را پیش از جدی‌تر شدن شناسایی و برطرف کنند.

 

برای آشنایی با روش‌های جمع‌آوری داده کلیک کنید.

 

 

مزایای دسترسی آنی به داده‌های صنعتی

 


داده‌های لحظه‌ای (real time data) طیف وسیعی از مزایا را برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک به همراه می‌آورند. در این بخش به چند مورد از این موارد اشاره می‌کنیم:

 

افزایش کیفیت

 

یکی از مهم‌ترین مزایای دسترسی آنی به داده‌ها، شناسایی گلوگاه‌ها و نقاطی است که منجر به ایجاد مشکل در تولید محصولات می‌شود. در این روش اپراتورها به کمک نمودارهای بازرسی و دریافت هشدارهای آنی عملکرد کیفیت را در زمان واقعی سنجیده و در نهایت دید روشنی را از فرایند تولید به‌دست می‌آورند. این امر با ممانعت از تولید محصولات نامرغوب منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌های کیفیت می‌شود.

 

کاهش توقفات

 

مدیران می‌توانند با دسترسی به داده‌های بی‌درنگ از وقوع خرابی‌ها و سایر توقفات جلوگیری کنند. به عبارتی دیگر دریافت و بررسی آنی داده‌ها کارکنان را از وجود مشکلات هر چند کوچک مطلع ساخته و راهکارهایی را به‌منظور حل آن‌ها ارائه می‌دهد؛ ازاین‌رو خرابی‌ها و سایر نقاط ضعف پیش از تبدیل‌شدن به مشکل شناسایی و برطرف می‌شوند.

 

 

چرا نظارت بر ماشین‌آلات صنعتی مهم است؟

 

 

دقت در برنامه‌ریزی با داده‌های لحظه‌ای

 

داده‌های بلادرنگ نقش مهمی در زمان‌بندی انجام فرایندها ایفا می‌کنند. این داده‌ها با ارائه اطلاعات به‌روز و دقیق، امکان تصمیم‌گیری بهتر در هنگام مواجه با مسائل و مشکلات و همچنین بهینه‌سازی برنامه‌های تولید را فراهم می‌کند. این امر تأثیر چشمگیری در کاهش زمان تولید و جلب رضایت مشتریان دارد.

 

بهبود بهره‌وری

 

همان‌طور که گفتیم دسترسی لحظه‌ای به داده‌ها امکان نظارت آنی بر فرایندهای جاری و تحلیل عملکرد تولید را برای مدیران فراهم می‌کند. این داده‌ها منجر به‌سهولت در سنجش میزان دردسترس‌بودن، عملکرد و کیفیت می‌شوند و مدیران را در جهت شناسایی فرایندهای ناکارآمد و ساده‌سازی سایر فرایندها یاری می‌کند. این امر سبب منجر به شناسایی تجهیزات کم کارکرد و در نهایت موجب کارآمد ساختن فرایندها، افزایش ظرفیت تولید و در نتیجه افزایش بهره‌وری می‌شود.

 

هم‌اکنون بخوانید: نقش OEE در تعیین نرخ بهره‌وری

 

 

نمایش راندمان تولید در نرم افزار مانیتیت
تاثیر بررسی لایو دیتا در افزایش راندمان تولید

 

 

مدیریت زنجیره تأمین

 

یکی دیگر از مزایای دستیابی به داده‌های Real-time مدیریت موجودی و ایجاد برنامه‌ای مناسب برای تولید و پاسخگویی به تقاضا است. در این روش اپراتورها می‌توانند با بررسی نرخ تقاضا برنامه تولید را با میزان موجودی و ظرفیت تولید تنظیم کنند. این امر مانع از وقوع توقفات برنامه‌ریزی‌نشده و تولید محصولات نیمه‌ساخته به علت کمبود مواد اولیه می‌شود.

 

 

مانیتیت چگونه می‌تواند داده‌های بلادرنگ را در اختیار کارخانه قرار دهد؟

 

 

نرم‌افزار هوشمند مدیریت تولید مانیتیت با بهره‌گیری از ابزارهایی همچون واچرجت (دستگاه جمع‌آوری اتوماتیک داده‌های تولید)، فبریکیوسی (کنترل کیفیت محصولات رولی) و پارت‌کیوسی (کنترل کیفیت محصولات قطعه‌ای) و همچنین فراهم‌ساختن بستری به‌منظور جمع‌آوری خودکار داده‌های دقیق از سراسر خط تولید امکان دسترسی و پایش آنلاین کلیه بخش‌های کارخانه را فراهم می‌کند، سپس با ارائه گزارش‌هایی دقیق از عملکرد کارخانه مدیران را در جهت ایجاد برنامه‌ای مؤثر برای تولید و افزایش نرخ بهره‌وری یاری می‌کند.

اکنون برای دریافت داشبورد تخصصی کسب‌وکار خود اقدام کنید.

 

خرید نرم افزار مدیریت تولید