ردیابی تولید چیست؟

 

 

ردیابی تولید (Production Tracking) به فرایند نظارت و ثبت تمام مراحل تولید، از مواد اولیه مصرفی تا محصول نهایی اشاره دارد. این فرایند شامل شناسایی محصولات، ردیابی حرکت مواد اولیه و قطعات، نظارت بر عملکرد تجهیزات و ثبت داده‌ها در فرایند تولید است. تولیدکنندگان می‌توانند دید و کنترل بیشتری بر عملیات خود به دست آورند و به دنبال آن ناکارآمدی‌ها و گلوگاه‌ها را شناسایی و از این اطلاعات به‌منظور بهینه‌سازی فرایند تولید، کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت محصولات استفاده کنند.

جمع‌آوری خودکار این داده‌ها در زمان واقعی علاوه بر اینکه کمک شایانی به شناسایی سریع‌تر مشکلات و رسیدگی به آن‌ها می‌کند منجر به کاهش خطای انسانی و افزایش دقت می‌شود. این سیستم امکان دسترسی آنلاین به داشبوردهای حای داده‌های ارزشمند تولید از جمله توقفات، میزان تولید، ضایعات و زمان چرخه (cycle time) را از هر نقطه‌ای را به مدیران و اپراتورها می‌دهد.

 

 

 

مشکلات صنعتی و ردیابی تولید

 


در ابتدا به چند مورد از مشکلات صنعتی که به کمک ردیابی محصولات در خط تولید حل می‌شوند، می‌پردازیم:

 

 

توقف تولید

 

وقوع هر توقفی در خط تولید منجر به کاهش بهره‌وری و بازماندن از برنامه تولید می‌شود؛ بنابراین اپراتورها اقدام به شناسایی علت اصلی توقفات و حل مشکلات می‌کنند. انجام این فرایند ممکن است ساعت‌ها به طول انجامد، درحالی که نرم‌افزار ردیابی تولید با قابلیت شناسایی آنی مشکلات به رفع فوری آن‌ها و کاهش توقفات کمک می‌کند.

 

 

عدم دید کلی از عملکرد تولید

 

یکی دیگر از مشکلات مدیران مربوط به عدم شفافیت در نحوه انجام فرایندهای تولید است. این امر منجر به نادیده‌گرفتن پتانسیل واقعی خط تولید و ایجاد ظرفیت پنهان در کارخانه می‌شود. از این‌رو مدیران می‌توانند با نظارت بر تولید، فرایندها را ساده‌سازی و پتانسیل واقعی تولید را بر اساس چرخه ایده‌آل برنامه‌ریزی کنند.

 

 

پیشنهاد ویژه: شناسایی ظرفیت پنهان کارخانه چه اهمیتی دارد؟

 

 

عدم بررسی داده‌ها


روزانه داده‌های بسیاری جمع‌آوری می‌شود و به ثبت می‌رسد. تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمع‌آوری شده امری حائز اهمیت است که بینش روشنی از وضعیت خط تولید را در اختیار مدیران و اپراتورها می‌گذارد؛ از این‌رو عدم بررسی داده‌ها مانع از تحقق اهداف و معیارهای تولید می‌شود. نرم‌افزار ردیابی تولید با قابلیت بررسی فرایندهای جاری و تحلیل تاریخچه تولید منجر به شناسایی گلوگاه‌ها، اولویت‌بندی مشکلات و کاهش حداکثری اتلاف می‌شود.
 

 

با شش اتلاف بزرگ در تولید ناب آشنا شوید!

 

 

 

چرا ردیابی تولید مهم است؟

 

 

کارخانه‌هایی با تولید انبوه نیازمند فرایندهای پیچیده‌ای برای ردیابی قطعات و محصولات خروجی، منابع مصرف شده، وضعیت ماشین‌آلات و هزینه‌های مرتبط با منابع انسانی هستند؛ از این‌رو این سازمان‌ها می‌توانند با جمع‌آوری داده‌های موردنیاز از فرصت‌های پیش‌رو به‌منظور بهبود وضعیت تولید استفاده کنند. برخی از این داده‌ها عبارت‌اند از:

حجم تولید برنامه‌ریزی شده برای یک ماه، حجم واقعی تولید در یک ماه، مقدار مصرف انرژی ماهانه، مقدار مصرف مواد اولیه، میزان دردسترس‌بودن ماشین‌آلات، تعداد شیفت‌های کاری، تعداد خرابی‌ها و توقفات، مقدار ضایعات تولید شده و همچنین نرخ دوباره‌کاری در هر شیفت یا هر خط تولید.

 

 

ردیابی محصولات در هنگام تولید
ردیابی روند تولید در کارخانه شیشه‌سازی

 

 

 

مزایای استفاده از نرم‌افزار ردیابی در خط تولید

 


ردیابی پارامترهای حیاتی تولید مزایای زیر را برای تولیدکنندگان به‌همراه می‌آورد:

 

 

کنترل کیفیت


با ردیابی فرایند تولید، تولیدکنندگان می‌توانند اطمینان حاصل کنند که محصولات تولید شده مطابق با استانداردهای کیفیت هستند. این امر از تولید محصولات ناقص و دوباره‌کاری جلوگیری می‌کند و در نهایت سبب افزایش رضایت مشتری و شهرت برند می‌شود. هنوز هم در بعضی از کارخانه‌ها اپراتورها وظیفه تشخیص عیوب را برعهده دارند. این در صورتی است که می‌توان با سپردن این فرایند به تجهیزات هوشمند از دقت بیشتری برخودار شد. این تجهیزات فرآیندهای تکراری را با دقت بالایی انجام داده و به عنوان دستیاری برای نیروی انسانی، بهره‌وری، دقت و صحت کنترل کیفیت را افزایش می‌دهند.

 

 

اگر شما نیز به دنبال افزایش بهره‌وری کسب‌وکار خود هستید کلیک کنید.

 

 

قابلیت مشاهده در زمان واقعی

 

ردیابی فرایندهای تولید در زمان واقعی اطلاعات به‌روز و مفیدی در مورد نحوه انجام فرایندهای جاری در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد. از این‌رو مدیران قادر به شناسایی ناکارآمدی‌ها و تنگناها می‌شوند. از سویی دیگر آن‌ها می‌توانند از این اطلاعات به‌منظور بهینه‌سازی فرایندها، بررسی علل توقفات و کاهش آن‌ها و همچنین بهبود بهره‌وری استفاده کنند.

 

 

نرم‌افزار ردیابی تولید مانیتیت
ردیابی فرایندهای جاری در خط تولید

 

 

کاهش هزینه‌ها

 

ردیابی تولید به شناسایی هدررفت و هزینه‌های غیرضروری در فرایند تولید کمک می‌کند. با مشخص‌کردن این نقاط، کسب‌وکارها می‌توانند استراتژی‌هایی را برای کاهش ضایعات و ساده‌سازی عملیات اجرا کنند که منجر به صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه‌ها می‌شود.

 

 

 

ردیابی دستی یا خودکار فرایندهای تولید؟
انتخاب شما کدام است؟

 


اگرچه ممکن است ردیابی دستی فرایندها برای سازمان‌های کوچک مناسب باشد اما ردیابی خودکار مزایای متعددی نسبت به ردیابی دستی دارد. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

 


افزایش دقت

 

فناوری‌های ردیابی خودکار نسبت به روش‌های ردیابی دستی مستعد خطای کمتری است؛ از این‌رو سبب بهبود کنترل کیفیت محصولات می‌شود. در ردیابی خودکار فرایندها می‌توان از فبریکیوسی به‌عنوان ابزاری برای بررسی محصولات رولی (پارچه و ورق‌های فلزی) و ثبت آنی ایرادات استفاده کرد.

 


مدیریت داده‌ها

 

با وجود ردیابی خودکار کسب‌وکارها قادر به جمع‌آوری و سازماندهی انبوهی از داده‌ها خواهند بود؛ به عبارتی دیگر فناوری ردیابی خودکار با ایجاد تاریخچه تولید و تحلیل آن‌ها مدیران را در تصمیم‌گیری‌ها توانمند می‌سازد.

 


داده‌های بی‌درنگ

 

گاهی اوقات تولیدکنندگان نیازمند دسترسی آنی به داده‌های صنعتی هستند. واچر جت یکی از ابزارهای سودمند در این حوزه است که با ارائه بلادرنگ داده‌ها تولیدکنندگان را قادر می‌سازد تا به‌سرعت مسائل را شناسایی و برطرف کنند.

 


افزایش کارایی

 

تولیدکنندگان می‌توانند با پذیرش فناوری ردیابی خودکار زمان و منابع موردنیاز برای ردیابی دستی را کاهش دهند. این امر با افزایش کارایی و بهبود بهره‌وری از پرداخت هزینه‌های اضافه می‌کاهد.

 

 

ردیابی تولید
رویکردهای موثر در بهبود ردیابی تولید

 

 

 

پیاده‌سازی نرم‌افزار ردیابی تولید

 

 

ردیابی محصول در هنگام تولید عنصری حیاتی برای حفظ جایگاه کارخانه در میان رقبا و همچنین عاملی برای ساده‌سازی فرایندها و بهبود کارایی است. نرم‌افزار ردیابی تولید سیستمی است که به مدیران و اپراتورها اجازه می‌دهد تا داده‌های تولید را در زمان واقعی تجزیه‌وتحلیل کنند. این نرم‌افزار با ایجاد شفافیت اطلاعات موردنیاز برای بهبود عملکرد کارخانه‌ها و تأمین‌کنندگان را در اختیار مدیران قرار می‌دهد. از این‌رو پیاده‌سازی یک راه‌حل دیجیتال برای ردیابی قطعات در خط تولید است که به مدیران کمک می‌کند تا برنامه تولید را بیش از پیش پیگیری و کنترل کنند.

 

 

 

ویژگی‌های نرم‌افزار ردیابی تولید:

 

 

 

ویژگی‌های نرم‌افزار ردیابی محصول
ویژگی‌های نرم‌افزار ردیابی تولید مانیتیت

 

 

 

نرم‌افزار ردیابی تولید مانیتیت

 


نرم‌افزار ردیابی تولید مانیتیت با قابلیت نمایش کامل خطوط تولیدی به عنوان تجهیزی سودمند به اپراتورها و مدیران امکان ردیابی جریان تولید، مواد اولیه، چگونگی عملکرد ابزارها و ماشین‌آلات، پتانسیل کارخانه و همچنین بررسی میزان پیشرفت را می‌دهد. همچنین با مستندسازی خودکار توقفات و علل اصلی وقوع آن‌ها گزارشی از وضعیت خطوط تولیدی را در اختیار اپراتورها می‌گذارد و به آن‌ها در شناسایی و حل مشکلات تولید یاری می‌رساند. از سویی دیگر این نرم‌افزار می‌تواند با طرح برنامه‌ای صحیح برای تولید میزان دسترسی به ماشین‌آلات را افزایش می‌دهد و نقش مهمی را در بهبود نرخ بهره‌وری ایفا کند.

 

خرید نرم افزار ردیابی تولید