بازرسی و کنترل کیفیت پارچه به روش هوشمند با پردازش تصویر

 

 

Eurofins CPA (شبکه تضمین کیفیت محصولات) اذعان دارد که به طور متوسط حدود ۲۰ درصد از عیوب صنعت نساجی، مربوط به پارچه و نامرغوب بودن آن است؛ به همین دلیل ارزیابی کیفیت پارچه پیش از ورود به خط تولید بسیار حائز اهمیت می‌باشد. این امر منجر به کاهش عیوب و افزایش کیفیت محصولات می‌شود و همچنین رضایت مشتریان را به همراه می‌آورد؛ از این‌رو کسب‌وکارها می‌توانند با کنترل کیفیت اقلام ورودی از کیفیت مواد اولیه اطمینان یابند.

 

 


چالش‌های صنعتی و سیستم کنترل کیفیت پارچه

 


صنعت نساجی با چالش‌های بسیاری در هنگام بازرسی کیفیت پارچه روبه‌رو است، برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 


عدم ثبات در کیفیت


کنترل کیفیت پارچه‌ توسط نیروی انسانی با خطاهای بسیاری همراه است؛ زیرا کارگران نمی‌توانند مواد اولیه را با نمونه‌های استاندارد مطابقت دهند. از سویی دیگر ممکن است آن‌ها به دلایل متفاوتی همچون خستگی، بی‌تجربگی، مشکلات روحی و بیماری سبب ایجاد خسارات فراوان، تولید ضایعات بیشتر و همچنین کاهش کیفیت محصولات نهایی شوند؛ از این‌رو نمی‌توان کیفیت محصول نهایی و رضایت مشتریان را تضمین کرد.

 

 

چگونه ضایعات تولید را به حداقل برسانیم؟

 


فقدان داده‌های یکپارچه


در بسیاری از کارخانه‌های نساجی، پس از بازرسی کیفیت پارچه هیچ گزارشی از وضعیت طاقه‌ها ارائه نمی‌شود و به دنبال آن هیچ نقصی در تاریخچه کنترل کیفیت به ثبت نمی‌رسد. فقدان این داده‌ها سبب کاهش استانداردهای کیفی و خرید مجدد مواد اولیه بی‌کیفیت می‌شود. این در حالی است که نرم‌افزار فبریکیوسی (FabriQC) با جمع‌آوری و ثبت خودکار داده‌ها تولیدکنندگان را در تصمیم‌گیری‌ و دستیابی به چشم‌انداز موردنظر یاری می‌کند.

 

 

برای آشنایی بیشتر با FabriQC کلیک کنید. 

 

 


اهمیت هوشمندسازی سیستم کنترل کیفیت و بازرسی پارچه در صنعت نساجی

 


همان‌طور که اشاره کردیم، سیستم بازرسی پارچه بخشی ضروری در صنعت نساجی است زیرا با انجام این فرایند مدیران می‌توانند کیفیت پارچه‌ها را تضمین کنند و همچنین استانداردها و مشخصات کیفی را با نیازهای مشتری مطابقت دهند؛ بنابراین هوشمندسازی سیستم بازرسی پارچه منجر به افزایش بهره‌وری و دقت در سنجش کیفیت طاقه‌ها می‌شود.
سیستم بازرسی بصری هوشمند ترکیبی از پردازش تصویر و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی است که اپراتورها را شناسایی عیوب کوچک و به‌جامانده
 از چشم نیروی انسانی یاری می‌کند.

 

 


مزایای هوشمندسازی کنترل کیفیت پارچه

 


طبق گفتهٔ Textile Learner (پرتال مرجع و راهنمای مهندسی نساجی) پارچه بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از تمام هزینه‌ها را در صنعت نساجی به خود اختصاص می‌دهد؛ بنابراین تولیدکنندگان می‌توانند با بهبود کیفیت پارچه، ضایعات را به حداقل برسانند و نقش مهمی در کاهش هزینه‌های کیفی ایفا کنند.

 

 

مزایای بازرسی هوشمند پارچه
مشکلات کیفی معمولاً در مرحله تولید قابل رفع هستند؛
از این‌رو حل هرچه زودتر مسائل کوچک مانع از ایجاد مشکلات بزرگتر می‌شود.

 

 

 

معیارهای قابل‌ارزیابی در سیستم بازرسی پارچه

 


در سیستم بازرسی و کنترل صنعت نساجی معیارهای مختلفی از جمله رنگ پارچه، عرض رول، پیچ‌خوردگی، اختلاف رنگ بین رول‌ها یا درون یک رول و همچنین ایرادات بافت از قبیل پارگی یا خرابی پارچه، وجود پرزهای گلوله‌ای، پارگی و عیوب تاروپود توسط بازرسان کیفیت ارزیابی می‌شوند.

 

 

هم اکنون بخوانید: داستان موفقیت کارخانه نساجی خوی

 

 


مراحل کنترل کیفیت پارچه

 


در صنعت نساجی فرایند بازرسی پارچه از مراحل زیر تشکیل می‌شود:

 


بازرسی بصری


بازرسی بصری مهم‌ترین مرحله در بازرسی پارچه است؛ زیرا در طول این مرحله پارچه از زوایای مختلف بررسی می‌شود. این امر به‌منظور تشخیص عیوبی از قبیل پارگی، لک، وجود نخ‌های سست و معیوب و همچنین سایر مسائلی که بر مقاومت و ظاهر پارچه تأثیرگذار است، انجام می‌شود. در ادامه پارچه از نظر ویژگی‌های ظاهری (رنگ، بافت و نقش) با نمونه‌های استاندارد مطابقت می‌یابد. این فرایند به صورت اتوماتیک و هوشمند توسط سیستم کنترل کیفیت FabriQC انجام می‌شود.

 

 

بازرسی بصری پارچه
کنترل کیفیت در صنعت نساجی به کمک دستگاه کنترل و بازرسی پارچه 

 

 

اندازه‌گیری


در مرحله سوم، پارچه‌ها در چند نوبت از نظر طول، عرض و وزن اندازه‌گیری و با استانداردهای تعیین شده مقایسه و بررسی می‌شوند و هر انحرافی پس از شناسایی به ثبت می‌رسد. اندازه‌گیری طول و عرض هر طاقه به صورت خودکار توسط دستگاه FabriQC انجام شده و در گزارشات نهایی و در نرم افزار آنلاین ثبت می‌گردد.

 


بررسی کیفیت پارچه


به‌منظور کنترل کیفیت پارچه می‌توان آن را از نظر استحکام، ثبات رنگ و تراکم بررسی کرد؛ از این‌رو هر چه تعداد نخ‌ها در هر اینچ مربع بیشتر باشد، پارچه کیفیت بالاتری دارد. استحکام به میزان مقاومت پارچه در برابر ساییدگی و کشیدگی اشاره دارد، همچنین ثبات رنگ معیاری است که نشان می‌دهد پارچه پس از شستشو و قرارگرفتن در معرض نور تا چه اندازه رنگ خود را حفظ می‌کند.

 


ثبت اتوماتیک گزارش‌ها با FabriQC


ثبت هر نقصی که در طول بازرسی یافت می‌شود، بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا اپراتورها را در رفع هرچه سریع‌تر مشکلات و عیوب پارچه یاری می‌کند همچنین می‌تواند مدیران را در شناسایی و اصلاح الگوهایی که ممکن است بر کیفیت پارچه تأثیرگذار باشد، راهنمایی کند؛ بنابراین تولیدکنندگان می‌توانند با به‌کارگیری دستگاه فبریکیوسی مشکلات و عیوب پارچه را به‌صورت آنی شناسایی و در صورت نیاز تصاویر آن‌ها را به ثبت رسانند. این امر منجر به تضمین کیفیت محصول نهایی و در نتیجه رضایت مشتریان می‌شود.

 

 

دستگاه فبریکیوسی
 بررسی محصولات پیوسته مانند ورق‌های فلزی و رول‌های پارچه‌ای و ثبت عیوب
به کمک فبریکیوسی (FabriQC)

 

 

 

ویژگی‌های نرم‌افزار هوشمند کنترل کیفیت پارچه

 


سیستم بازرسی پارچه هوشمند به کمک دوربین‌های خود تصاویر را با وضوح بالا به ثبت می‌رساند سپس تصاویری که توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی، پردازش شده است را در اختیار اپراتورها می‌گذارد. این دستگاه با تکیه بر هوش مصنوعی و تکنیک‌های یادگیری ماشین به تجزیه‌وتحلیل و پردازش تصاویر می‌پردازد. این سیستم با حذف نویز، تنظیم نور و افزایش کنتراست منجر به تشخیص دقیق عیوب پارچه (و سایر محصولات رولی) می‌شود. در مرحله آخر پس از شناسایی عیوب، آن‌ها را به انواع مختلفی مانند پارگی، لک یا عیوب تاری و پودی دسته‌بندی می‌کند.

 

 

مقایسه کنترل کیفیت هوشمند یا سنتی
انتخاب شما کدام است؟
کنترل کیفیت پارچه به روش سنتی یا هوشمند

 

 


نرم‌افزار فبریکیوسی (FabriQC)

 


نرم‌افزار کنترل کیفیت فبریکیوسی راهکاری هوشمند به‌منظور افزایش دقت و بهره‌وری در تشخیص عیوب محصولات رولی است که در نهایت سبب تولید محصولاتی باکیفیت بالاتر می‌شود. این نرم‌افزار با قابلیت ثبت خودکار و نمایش آنی عیوب، رول‌ها را به‌صورت هوشمند درجه‌بندی می‌کند و درنهایت گزارشی از هر طاقه به همراه یک کد QR یکتا و قابل ردیابی آنلاین به هر رول اختصاص می‌دهد؛ از این‌رو اپراتورها، مدیران تولید و خریداران می‌توانند با اسکن کدهای QR به اطلاعات موردنیاز اعم از لیست عیوب تشخیص داده شده به همراه تصویر آن، متراژ طولی و عرض هر طاقه دست یابند.
 

 

خرید دستگاه کنترل کیفیت پارچه

 

منبع:

www.eurofins.com/assurance/consumer-products/resources/articles/7-things-you-need-to-know-about-fabric-inspection