تحلیل خودکار داده‌های صنعتی

 

 

تولیدکنندگان همواره به‌دنبال افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها هستند. تقاضای کاهش قیمت از سوی مصرف‌کننده، افزایش هزینه مواد خام و پیچیدگی زنجیره‌های تأمین، باعث کشف راهکارهای جدید از سوی تولیدکنندگان برای برآورده‌کردن این نیازها شده است. یکی از اصلی‌ترین‌ روش‌ها، مشاهده و نظارت بر خط تولید است که جز با جمع‌آوری داده‌های صنعتی میسر نخواهد شد. به‌طور کلی روزانه داده‌های صنعتی بسیاری تولید و جمع‌آوری می‌شوند؛ ازاین‌رو جمع‌آوری و ثبت صحیح داده‌ها کمک بزرگی به افزایش بهره‌وری و کشف فرصت‌های جدید می‌کند.

 

حتماً بخوانید: اهمیت جمع‌آوری مستمر داده‌های خط تولید

 

فرایند جمع‌آوری داده‌ها به دو روش دستی و خودکار انجام می‌شود:

 

جمع‌آوری دستی داده‌ها

 

درگذشته اپراتورها از ابزارهای دستی مانند کرنومتر، تایمر، قلم و کاغذ برای درج داده‌های صنعتی استفاده می‌کردند. در واقع کارگران پس از مشاهده و بررسی وضعیت خط تولید، اطلاعات را به‌منظور اندازه‌گیری زمان خرابی و نگهداری ماشین‌آلات و همچنین محاسبه نرخ ضایعات در یک فایل اکسل به ثبت می‌رساندند. متأسفانه به‌کارگیری این روش با مشکلات و خطاهای بسیاری همراه بود و مانع از تحقق اهداف صنعتی می‌شد. با این‌وجود هنوز هم در بسیاری از کسب‌وکارها از روش‌های سنتی به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها استفاده می‌شود.

 

جمع‌آوری خودکار داده‌ها

 

امروزه، تولیدکنندگان از نرم‌افزار هوشمند مدیریت تولید به‌منظور جمع‌آوری، استانداردسازی و ثبت داده‌های صنعتی استفاده می‌کنند. این دستگاه امکان جمع‌آوری و تحلیل آنی داده‌ها را برای تولیدکنندگان و مدیران فراهم می‌کنند. ازاین‌رو آن‌ها می‌توانند با آگاهی کامل از فرایندها بر خط تولید نظارت کنند و همچنین تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات لازم را در جهت افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی فرایندهای تولید انجام دهند.

 

جهت آشنایی با نرم‌افزار مدیریت تولید مانیتیت کلیک کنید.

 

 

جمع‌آوری دستی داده‌ها چه مشکلاتی را به‌ بار می‌آورد؟

 

 

جمع‌آوری دستی داده‌ها و تمام فرایندهای متکی بر قلم و کاغذ مشکلات بزرگی همچون موارد زیر را به همراه می‌آورد:

 

خطای انسانی

 

بزرگ‌ترین مشکل جمع‌آوری دستی داده‌ها احتمال وجود خطای انسانی است. نیروی انسانی ممکن است به دلایل متفاوتی از جمله تایپ اشتباه داده‌ها، ناخوانا بودن دستخط اپراتور، تفسیر متفاوت مسائل از دیدگاه اپراتورها، ثبت داده‌های تکراری، خستگی و فراموشی منجر به ایجاد خطا شود.

هرچه داده‌ها پیچیده‌تر باشند، احتمال خطای انسانی بیشتر می‌شود.

 

تحلیل نادرست مشکلات

 

تجزیه‌وتحلیل علت ریشه‌ای مسائل امری حیاتی در کسب‌وکارها است که بهبود مستمر و تولید ناب را رقم می‌زند. درحالی‌که ممکن است وجود خطاهای انسانی، انجام فعالیت‌های وقت‌گیر و بی‌ارزش توسط کارکنان از اصلی‌ترین علل وجود مشکلات باشد.

 

تأخیر در دریافت داده‌ها

 

جمع‌آوری دستی داده‌ها در مقایسه با جمع‌آوری خودکار داده‌ها روند بسیار کندتری دارد که منجر به تأخیر در دسترسی به اطلاعات حیاتی و مانع تصمیم‌گیری به‌موقع شود. این امر همچنین با تأثیر بر توانایی پاسخگویی به تغییرات منجر به ایجاد مشکلات جدید و نارضایتی مشتریان می‌شود.

 

ایجاد داده‌های ساختار نیافته

 

داده‌هایی که به‌صورت دستی جمع‌آوری می‌شوند اغلب بدون ساختار هستند. در حقیقت این داده‌ها محدود بوده و مانع از تجزیه‌وتحلیل و انجام اقدامات لازم توسط اپراتورها می‌شود و مدیران را از رویدادهای کارخانه مطلع نمی‌سازد.

 

عدم دید در زمان واقعی

 

جمع‌آوری داده‌ها به روش سنتی امری زمان‌بر است. در واقع اپراتورها زمان زیادی را صرف ثبت و تحلیل داده‌ها می‌کند. این امر منجر به ناآگاهی مدیران و اپراتورها از فرایندهای جاری و عدم نظارت بر تولید می‌شود. از سویی دیگر کارکنان نیز مجبور به‌صرف زمان بیشتری برای یافتن داده‌های موردنیاز خود می‌کنند.

تصمیم‌گیری بر اساس داده‌های نادرست پیامدهای منفی بسیاری به همراه دارد.

 

 

جمع‌آوری خودکار داده‌ها چه اهمیتی دارد؟

 

 

پیشرفت تمامی کسب‌وکارها در گرو جمع‌آوری داده‌ها است. ازاین‌رو هرچه داده‌های جمع‌آوری شده صحیح‌تر و دقیق‌تر باشند، فرایندها با سرعت بیشتری بهبود می‌یابند. از سویی دیگر جمع‌آوری خودکار داده‌ها، امکان تجزیه‌ و تحلیل عملکردهای گذشته را به اپراتور می‌دهد تا توقفات برنامه‌ریزی نشده را به سرعت رفع و اقدامات لازم در جهت بهبود عملیات را انجام‌دهند.

 

جمع‌آوری داده‌ها با نظارت بر خط تولید
مدیران خطوط تولید می‌توانند با کمترین هزینه سیستم نظارت بر فرایند تولید را به تجهیزات خود بیفزایند.

 

 

مزایای خودکارسازی جمع‌آوری داده‌ها

 

 

خودکارسازی فرایند جمع‌آوری داده‌ها، دیدی وسیع و بی‌درنگ از فرایندهای جاری به مدیران و تولیدکنندگان ارائه می‌دهد. این امر منجر به تصمیم‌گیری آگاهانه و به‌موقع آن‌ها در هنگام بروز توقفات برنامه‌ریزی نشده و همچنین ارزیابی OEE کارخانه می‌شود. جمع‌آوری خودکار داده‌ها همچنین با فراهم‌ساختن امکان مانیتورینگ و نظارت کامل بر خطوط تولید، مانع از ایجاد خطاهای انسانی می‌شود. از سویی دیگر نظارت بر تولید در زمان واقعی منجر به شناسایی مشکلات صنعتی و کاهش ضایعات می‌شود.

 

تنها در طی 7 روز 7درصد بر توان عملیاتی خود بیافزایید.

 

ابزارهای جمع‌آوری خودکار داده‌ها

 

 

تولیدکنندگان می‌توانند به کمک نرم‌افزار مدیریت تولید مانیتیت شکاف‌های موجود در فرایند تولید را برطرف سازند و داده‌های دقیق را به طور خودکار جمع‌آوری و تجزیه‌ و تحلیل کنند. این نرم‌افزار کاربردی از طریق ابزارهای PartQC، FabriQC، WatcherJET و WatcherCam داده‌های موردنیاز را از تمام تجهیزات و ماشین‌آلات جمع‌آوری و مدیریت می‌کند، داده‌ها پس از جمع‌آوری استانداردسازی شده و دیگر نیاز به ترجمه نخواهند داشت. از این‌رو تولیدکنندگان می‌توانند با دریافت داشبوردهای تخصصی داده‌های 100٪ قابل اعتماد را در زمان واقعی بدست آورند.

 

 جمع‌آوری آنی داده‌ها به طور مستقیم از ماشین‌آلات و با استفاده از حسگرها انجام می‌شود.

 

 

مقایسه جمع‌آوری دستی با جمع‌آوری خودکار داده‌ها

 

 

مقایسه جمع‌آوری دستی و خودکار داده‌های صنعتی
جمع‌آوری دستی داده‌ها: بزرگترین چالش در تولید

 

 

رویکرد مانیتیت

 

 

نرم‌افزار مدیریت تولید مانیتیت با ارائه سیستم یکپارچه، راه را برای تصمیم‌گیری و افزایش راندمان تولید هموار می‌کند. نحوه جمع‌آوری دقیق داده‌ها کاملاً به ویژگی‌ها و محدودیت‌های منحصربه‌فرد هر یک از تجهیزات بستگی دارد. تولیدکنندگان با دریافت نسخه‌ی تحت وب نرم‌افزار مانیتیت می‌توانند بر عملکرد خط تولید نظارت کنند و به صورت آنی از ناهنجاری ها مطلع شوند، امکانی که موجب ارتباط بیشتر مدیران و اپراتورها و افزایش OEE خط تولید می‌شود.

تمام رقبای شما از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند، شما چطور؟

 

خرید نرم‌افزار مدیریت تولید

 

 

پرسش‌های رایج (FAQ)

 

 

آیا می‌توان جمع‌آوری داده‌ها را به سیستمی خودکار تبدیل کرد؟

 

بله در قدم اول لازم است مدیران با روش های آن آشنا شوند و در قدم دوم مهم‌ترین نقاط برای جمع‌آوری داده در خط تولید را بیابند. سپس با کمک مشاوره فنی لازم سخت افزار و نرم افزار مناسب خط تولید و ماشین آلات خود را نصب و استفاده کنند.

 

نمونه ای از جمع‌آوری داده‌ها در فرایند تولید چیست؟

 

هنگامی که مشکلی در یک خط تولید رخ می‌دهد، مدیران به بررسی تمام داده‌ها و ریشه‌یابی علل به‌وجودآمدن آن می‌پردازند. حال اگر داده‌ها به‌صورت دستی وارد شده باشند، زمان بسیاری را صرف راستی آزمایی داده‌ها خواهند کرد. درحالی‌که اگر تمام اطلاعات به‌صورت خودکار در سیستمی جمع‌آوری شوند، تنها با فشردن یک دکمه می‌توان اطلاعات را بررسی و تحلیل کرد. مدیران می‌توانند با حذف فرایندهای دستی در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنند.