نرم‌افزار مدیریت تولید و نقش آن در افزایش بهره‌وری

 

 

نرم‌افزار مدیریت تولید ابزاری حیاتی برای شرکت‌هایی است که سیستم‌های تولید خود را مدیریت می‌کنند. این نرم‌افزار باهدف حذف یا کاهش مشکلات تولید به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا ضمن نظارت بر انجام صحیح فرایندها در سراسر خط تولید، مواد اولیه و مقدار موجودی را نیز کنترل کنند. سیستم مدیریت تولید شامل تمامی بخش‌ها و مراحل تولید از جمله مهندسی محصول، روش ساخت، مدیریت اجرای تولید، کنترل کیفیت مواد اولیه، کنترل کیفیت حین تولید و تضمین کیفیت محصولات است.

 

 

چالش‌های رایج در صنایع تولیدی

 


در ابتدا بیایید با شایع‌ترین مشکلات در صنعت تولید آشنا شویم:

 

فقدان برنامه تولید مناسب

 

زمان‌بندی تولید به معنی ایجاد برنامه‌ای مناسب برای تولید محصولات است. یک برنامه تولید موفق تنها با بررسی تاریخچه تولید و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) میسر خواهد شد. بااین‌وجود گاهی اوقات وقوع مواردی از قبیل تولید محصولات متفرقه، خرابی تجهیزات، نبود مواد اولیه باکیفیت و کمبود ظرفیت تولید باعث طولانی‌شدن فرایندها و جاماندن از برنامه تولید می‌شود.

 

هدف از برنامه‌ریزی به حداکثر رساندن کارایی تولید است.

 

مشکلات کیفیت

 

تولید محصولات معیوب منجر به نارضایتی مشتریان، کاهش کارایی و افزایش هزینه‌های تولید می‌شود. به عبارتی کنترل کیفیت بخش مهمی از فرایند تولید را به خود اختصاص می‌دهد. جالب است بدانید که استفاده از مواد اولیه و منابع ارزان‌تر منجر به پرداخت هزینه بیشتر می‌شود؛ زیرا هیچ‌کس خواهان یک محصول ضعیف نیست حتی اگر ارزان باشد!

از این‌رو مدیران می‌توانند به کمک PartQC (کنترل کیفیت محصولات قطعه‌ای) و FabriQC (کنترل کیفیت محصولات رولی) محصولات را در طول فرایند تولید ردیابی و کیفیت آن‌ها را اندازه‌گیری کنند. این امر منجر به کاهش هزینه‌های کیفیت و همچنین کاهش ضایعات می‌شود.

 

پیشنهاد ویژه: چگونه هزینه‌های مرتبط با کیفیت را کاهش دهیم؟

 

کمبود نیروی انسانی متخصص

 

یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در کسب‌وکارهای تولیدی، کمبود نیروی کار ماهر است. نبود نیروی انسانی کافی تولیدکنندگان را با مشکلات بسیاری همچون افزایش زمان فرایند تولید و تأخیر در تحویل به‌موقع کالا و به دنبال آن نارضایتی مشتریان مواجه خواهد کرد. از عوامل اصلی آن می‌توان به بازنشستگی افراد ماهر و به‌کارگیری افراد بی‌تجربه و بی‌مهارت اشاره کرد. از این‌رو تولیدکنندگان می‌توانند با استانداردسازی فرایندها امکان آموزش سریع به کارکنان بی‌تجربه را فراهم کنند و باعث سهولت در فرایند جایگزینی آن‌ها شوند.


وقوع توقفات متعدد در زنجیره تولید

 

عدم نظارت بر نحوه کار ماشین‌آلات منجر به وقوع توقفات متعدد و از دست‌رفتن سرمایه می‌شود. از این‌رو مدیران و اپراتورها می‌توانند با جمع‌آوری به‌موقع و بررسی داده‌ها و همچنین تحلیل تاریخچه تولید مانع از وقوع توقفات شوند. این امر ممکن است به دلایل مختلفی از جمله خطای اپراتور، خرابی تجهیزات، مسائل زمان‌بندی، کاهش ظرفیت تولید، راه‌اندازی مجدد دستگاه‌ها رخ دهد. توقف ماشین‌آلات به معنی کاهش اثربخشی کلی تجهیزات (OEE) و از دست‌دادن فرصت‌های جدید می‌شود.

 

هم‌اکنون بخوانید: نظارت بر فرایند تولید به کمک سیستم مانیتورینگ

 

ناکارآمدی عملیاتی

 

تولیدکنندگان همواره به دنبال به‌کارگیری تکنیک‌های مقرون‌به‌صرفه، کاهش زمان تولید و افزایش بهره‌وری عملیاتی هستند. این در حالی است که به‌کارگیری فرایندهای ناکارآمد علاوه بر اتلاف مواد اولیه و انرژی منجر به‌صرف هزینه‌های بسیار برای تولید خواهد شد. از این‌رو مدیران می‌توانند به کمک سیستم مدیریت تولید و به‌کارگیری سایر روش‌های تولید ناب سبب بهینه‌سازی فرایندهای تولید شوند.

 

manufacturing-problems-word-cloud
فراوانی و مشکلات پرتکرار تولید

 

 

اهمیت استفاده از نرم‌افزار مدیریت کارخانه

 

 

مدیریت تولید بخشی جدایی‌ناپذیری از کسب‌وکارها است. این فرایند شامل ایجاد برنامه صحیح برای تولید، هماهنگی در انجام امور و همچنین نظارت بر فرایندهای جاری است. اجرا و طراحی صحیح آن، هزینه‌ها را به حداقل می‌رسانند و بر نرخ سودآوری و بهره‌وری می‌افزایند. از این‌رو مدیران می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار کنترل خط تولید از صحت و دقت برنامه ایجاد شده اطمینان یابند.

 

 

نرم‌افزار مدیریت خط تولید و مزایای آن

 

 

مزایای نرم افزار مدیریت تولید
مزایای استفاده از نرم‌افزار مدیریت تولید

 

 

راهکارهایی برای حل مشکلات تولید

 

 

بیایید به این پرسش پاسخ دهیم که نرم‌افزار هوشمند مدیریت تولید چگونه می‌تواند مشکلات را حل کند؟

 

ریشه‌یابی صحیح مشکلات

 

جمع‌آوری صحیح داده‌ها نقش مهمی در کسب اطلاعات درباره حوادث و مشکلات خط تولید دارد. به‌طورکلی جمع‌آوری مستمر داده‌ها بینشی روشن از وقایع را به‌منظور تصمیم‌گیری بهتر و سریع‌تر در اختیار مدیران قرار می‌دهد تا به کمک آن‌ها مسائل را پیش از تبدیل‌شدن به مشکل شناسایی کنند.

قبل از برطرف‌کردن مشکلات تولید، باید آنها را به طور دقیق و صحیح شناسایی کرد.

 

بررسی جزئیات

 

نرم‌افزار مدیریت و کنترل خط تولید با قابلیت تحلیل ریشه‌ای مسائل، تولیدکنندگان را در شناسایی علل وقوع حوادث و یافتن راه‌حل‌هایی جهت حذف مشکلات یاری می‌کند. این نرم‌افزار باهدف کاهش ضایعات و ناکارآمدی‌ها از تولید ناب و سایر ابزارهای آن استفاده می‌کند تا جزئیات و نحوه انجام هر یک از فرایندها را در اختیار مدیران قرار دهد.

 

برنامه‌ریزی

 

برنامه تولید به معنی طرح زمان‌بندی مناسب برای انجام هر یک از فرایندهای تولید است. در این مرحله مدیران زمان، سرعت و تجهیزات تولید را مشخص می‌کنند. این امر جز با تحلیل تاریخچه تولید میسر نخواهد شد. به این منظور لازم است تاحدامکان داده‌های دقیق را جمع‌آوری و سپس با تحلیل عملکرد گذشته و سپس بهبود آن، برنامه‌ای مؤثر در جهت رشد و پیشرفت طراحی کرد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید: نرم افزار برنامه‌ریزی تولید پوشاک

 

بهبود دید عملیاتی

 

همان‌طور که گفتیم داده‌ها نقش مهمی در افزایش بهره‌وری دارند؛ اما همیشه دریافت گزارش شهودی از فرایند تولید، بر جمع‌آوری داده‌ها و سایر روش‌ها ارجحیت دارد. سیستم بینایی ماشین با قابلیت ثبت و بررسی تصاویر، ویژگی‌های گوناگونی از محصولات تولید شده پردازش می‌کند و اطلاعات لازم را در اختیار مدیران می‌گذارد.

 

 

نرم‌افزار مدیریت تولید مانیتیت

 

 

نرم‌افزار مدیریت تولید مانیتیت باهدف افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها امکان نظارت آنی بر فرایندهای جاری، کنترل کیفیت هوشمند و کاهش ضایعات را برای مدیران و تولیدکنندگان فراهم می‌کند. این نرم‌افزار هوشمند با برنامه‌ریزی و انجام به‌موقع فعالیت‌های تعمیر و نگهداری، تجهیزات را در بهترین وضع خود قرار می‌دهد و تنها در ماه اول نرخ بهره‌وری را حداقل ۲۵-۳۰٪ درصد افزایش می‌دهد.

 

خرید نرم‌افزار مدیریت تولید