کنترل تولید چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

 

تولید، صنعتی متکی بر زمان و کیفیت است. ازاین‌رو درک چگونگی عملکرد کارخانه مدیران را از وجود گلوگاه‌ها، نقاط ضعف و فرصت‌های پیش‌رو آگاه می‌کند. سیستم کنترل تولید باهدف افزایش بهره‌وری و کاهش زمان توقفات، داده‌های ارزشمند را از سراسر خط تولید جمع‌آوری می‌کند و در اختیار مدیران و کارکنان قرار می‌دهد. تولیدکنندگان با استفاده از این سیستم می‌توانند به شکل زنده (آنلاین) در جریان هرآنچه در خط تولید رخ می‌دهد قرار بگیرند؛ لذا هر چه کسب‌وکار تولیدی بزرگ‌تر باشد، لازم است تا فرایندهای مختلف تولید بادقت و هماهنگی بیشتری مدیریت شوند.

 

 

نظارت بر تولید دید وسیعی از فرایند تولید را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد.

 

 

 

مشکلات رایج در صنعت و تاثیر سیستم برنامه‌ریزی و کنترل تولید بر آن‌ها

 

 

در ابتدا به بیان مشکلات رایج در صنعت و تاثیر کنترل تولید و برنامه‌ریزی بر آن‌ها می‌پردازیم:

 

 

کمبود نیروی کار ماهر

 

یکی از اصلی‌ترین مشکلات صنایع تولیدی یافتن نیروی کار ماهر و آشنا به ماشین‌آلات تخصصی است، ازاین‌رو گاهی اوقات تولیدکنندگان مجبور به همکاری با افراد بی‌تجربه می‌شوند. کار با کارگران بی‌تجربه علاوه بر ایجاد هزینه‌های سنگین خسارات بسیاری را نیز به بار می‌آورد. زیرا ممکن است کارگران با انجام روش‌هایی منجر به تولید محصولات ناقص و بی‌کیفیت شوند. درحالی‌که مدیران می‌توانند با نظارت بر فرایندهای در حال انجام، از رویدادها و روش‌های تولید آگاه شوند.

 

 

هم اکنون بخوانید: مزایای به‌کارگیری نظارت بصری و خودکارسازی فرایندها در صنعت

 

ضعف در مدیریت زنجیره تأمین


یکی دیگر از مشکلات صنایع تولیدی، ضعف در مدیریت موجودی است. گاهی اوقات ممکن است کارگران به دلیل استفاده نادرست از مواد اولیه باعث هدررفت آن و تولید حجم انبوهی از ضایعات شوند. با نظارت لحظه‌ای بر میزان مصرف مواد و کنترل موجودی، امکان اطلاع از میزان انحرافات از مصرف در لحظه وجود دارد و این امر از توقفات حاصل از اتمام موجودی جلوگیری می‌کاهد. از سویی دیگر به‌کارگیری مواد اولیه بی‌کیفیت، صنایع را با مشکلاتی همچون نارضایتی مشتریان، کاهش اعتبار برند، ازدست‌رفتن سرمایه و تولید محصولات بی‌کیفیت مواجه می‌کند. ازاین‌رو تولیدکنندگان می‌توانند با نظارت بر عملکرد نیروی انسانی و فرایند کنترل کیفیت بسیاری از هزینه‌ها را کاهش دهند و تولید ضایعات را به حداقل برسانند.

 

 

کلیک کنید: چگونه ضایعات تولیدی را به حداقل برسانیم؟

 

وجود گلوگاه‌های تولیدی


یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان، توقف ماشین‌آلات و دستگاه‌ها در هنگام تولید است. در صورتی‌که به‌کارگیری نرم‌افزار مدیریت تولید می‌تواند مدیران را در شناسایی گلوگاه‌ها یاری کند. ازکارافتادگی دستگاه‌ها به دلایل متفاوتی از جمله خطای اپراتور، خرابی تجهیزات، فقدان برنامه‌ای یکپارچه، مسائل زمان‌بندی، کاهش ظرفیت تولید و همچنین راه‌اندازی مجدد دستگاه‌ها رخ می‌دهد.

 

 

دید کلی از روند تولید و شناسایی گلوگاه‌ها
دید کلی از روند تولید و شناسایی گلوگاه‌ها

 

 

 

کنترل تولید و برنامه‌ریزی چه اهمیتی دارد؟

 

 

در سالهای اخیر موانع و مشکلات بسیاری مانند افزایش رقابت، تغییر فرهنگ و سلیقه‌ی مشتریان و افزایش ضایعات سد راه تولیدکنندگان شده است. از این رو به کارگیری سیستم‌های نظارتی برای کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی امری ضروری جهت برداشتن موانع موجود به نظر می‌رسد. این سیستم‌ها در کنار مواردی همچون سیستم مدیریت موجودی، مدیریت منابع انسانی (HRM)، ارتباط با مشتری (CRM) و سیستم بررسی فرآیندها (ERP) تولید را به سمت افزایش رضایتمندی مشتری سوق می‌دهند.

 

 

همین حالا بخوانید: مزیت‌های استفاده از مانیتورینگ صنعتی چیست؟

 

 

مزایای برنامه‌ریزی و کنترل تولید

 

 

کنترل تولید در کارخانه همواره مزایایی را به همراه خواهد داشت:

 

 

مزایای استفاده از نرم‌افزار کنترل تولید
مزایای استفاده از نرم‌افزار کنترل تولید

 

 

 

دستورالعمل برنامه ریزی و کنترل تولید

 

 

 

در قدم اول موقعیت خود را بشناسید.

 

چگونه می توان بدون شناخت کافی از جایگاه و موقعیت فعلی خود پیشرفت کرد؟ سیستم برنامه‌ریزی و کنترل تولید به شما کمک می‌کند تا به درک صحیحی از وضعیت و مشکلات فعلی دست یافته و بتوانید به پرسش‌های زیر پاسخ دهید؛

آیا تولید بهینه است؟ بهتر است چه چیزی تغییر کند و یا چه چیزی حذف شود؟

 

 

در قدم دوم سیر معینی را برای خط تولید در نظر بگیرید.

 

کافی است نگاهی به مراحل تولید شرکت‌های برتر دنیا بیاندازید تا بهتر متوجه اهمیت برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی شوید. یک خط تولید برنامه‌ریزی شده و بهینه نسبت به خط تولیدی با توقف‌های بسیار، امکان حفظ حیات و رقابت بیشتری در مواجهه با تغییرات اقتصادی و تنوع تقاضا خواهد داشت. مدیریت کیفیت و بهره‌وری همواره دارایا اهمیت بیشتری نسبت به فناوری ها و تکنولوژی‌های مورد استفاده در خط تولید است.

 

 

سومین قدم شناسایی مسائل مربوط به خط تولید است.

 

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم؛ نیروی انسانی ممکن است تحت تاثیر شرایط بسیاری قرار گیرد و نتواند به تنهایی مسائل مختلف را مدیریت کند در حالی که استفاده از نرم‌افزار کنترل تولید در کنار نیروی انسانی باعث می‌شود تا درک درستی از مسائل و مشکلات موجود به‌دست آید.

 

 

نمایش علت توقفات در خط تولید
نمایش علت توقفات در خط تولید

 

 

آخرین و پراهمیت‌ترین قدم گزارش سریع است.

 

گزارش سریع از اتفاقاتی که هم اکنون در خط تولید رخ می‌دهد و همچنین بررسی آنی مسائل تولید امکان پذیر نخواهد بود مگر آنکه کارکنان مربوطه به سرعت از تمام رویدادهای مهم آگاه شوند؛ از این رو تمام مدیران اندیشمند و باتجربه به کمک روش‌های کنترل تولید و نظارت مستمر بر خط تولید منجر به بهبود بهره‌وری کارخانه می‌شوند.

 

 

هم‌اکنون بخوانید: روش‌های افزایش بهره‌وری در سازمان

 

 

نرم‌افزار هوشمند کنترل تولید

 

 

نرم‌افزار هوشمند کنترل تولید باقابلیت جمع‌آوری و تحلیل خودکار داده‌ها می‌تواند مدیران و اپراتورها را از وجود گلوگاه‌ها و نقاط ضعف آگاه سازد و همچنین با کشف فرصت‌های جدید منجر به افزایش بهره‌وری کارخانه شود. در مجموع این سیستم به شما کمک می‌کند تا خط تولید را شفاف‌تر ببینید و با استفاده از داده‌های واقعی و آنی، عملکرد بهتری را در کارخانه خود رقم بزنید. نرم‌افزار هوشمند مانیتیت شما را در این راه همراهی می‌کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با کارشناس فنی با ما تماس بگیرید.

 

 

خرید نرم‌افزار مدیریت تولید